Obchod, firma či zastavárna – pokud jste nakoupili u někoho, koho prodeje použitého zboží živí, pak je ze zákona doba jeho odpovědnosti za vady 24 měsíců. Je možné ji zkrátit na 12 měsíců v případě, že je tato skutečnost uvedena ve smlouvě a vy o tom musíte dopředu vědět. Vadu byste měli reklamovat co nejdřív po jejím odhalení a vyřízena by správně měla být do 30 dnů. Pokud jste nakupovali přes internet, máte právo zboží do 14 dnů vrátit bez udání důvodu.
Od zprostředkovatele – Některé bazary fungují pouze v roli zprostředkovatele. Zboží si fakticky kupujete od původního majitele a u něj pak tedy musíte uplatnit svou reklamaci.
Soukromník – Jakmile jste nakupovali přes inzerát od soukromé osoby, která prodávala jednorázově, můžete u ní reklamovat 24 měsíců za podmínky, že jste se předem nedomluvili, že se práva na reklamaci vzdáváte, což je v tomto případě možné. Zákon soukromé osobě nestanovuje termín, do kdy musí reklamaci vyřídit, a jestliže ji odmítne a neuzná, musíte se bohužel obrátit na soud. Tam se vám bude hodit detailní kupní smlouva.
Oprava, nebo sleva?
U použitého nelze při reklamaci žádat výměnu zboží za jiné, jako tomu je při nákupech zboží nového. Ze zákona máte právo na opravu, která nesníží hodnotu zboží, odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz, nebo slevu z ceny. O co z těchto možností stojíte, byste měli prodávajícímu sdělit hned při nákupu.
Použité v záruce
Hlavně u elektroniky, domácích spotřebičů a mobilů uvádí prodejce jako bonus to, že je zboží ještě v záruce u původního prodejce, takže byste ho mohli reklamovat tam. Ale to není možné pokaždé. Když ke zboží dostanete paragon nebo účtenku, pak to může být pravda, ale v případě faktury nebo kupní smlouvy na jméno už to stoprocentní není. Reklamovat by měl ten, kdo je uveden na faktuře nebo smlouvě či ten, kdo vám k tomu udělil plnou moc.