Letecký motor není bakelitová kalkulačka. I nejmenší detail musí sedět na setinu milimetru přesně, ve vzduchu se žádná chyba neodpouští. Pár kilometrů od centra Olomouce stojí továrna, kde vznikají součástky motorů pro soukromé tryskáče, Airbusy a Boeingy nebo vojenské stíhačky pro piloty české armády. Strojaři z Hluboček – Mariánského Údolí navazují na dlouhou tradici výroby letadel, teprve vstupem amerického Honeywellu se však jejich umění rozlétlo doslova po celém světě.
Plamence, skříně kompresorů, deflektory, difuzory, tepelné štíty, statory planetových převodovek nebo třeba pláště spalovacích komor. Spolehlivě fungující letecký motor je jedna velká a fascinující stavebnice. K výrobě natolik sofistikovaného stroje je potřeba kvalitní materiál, moderní technologie a hlavně odborníci, kteří ovládají svoje řemeslo. Za každým motorem jsou hodiny práce vývojářů, technologů, operátorů nebo laborantů, kteří na měřících přístrojích kontrolují, jestli má i ten nejmenší detail správné fyzikální či chemické vlastnosti.
Začalo to dílci pro migy
S výrobou leteckých motorů mají v Hlubočkách u Olomouce dlouholeté zkušenosti. Už v 50. letech vznikaly v továrně jménem Mora Moravia dílce pro stíhačky MiG-15, cvičné letouny L-29 Delfín a později i Turbolet L-410 nebo L-59 Super Albatros. Strojaři z údolí řeky Bystřice nevytvářeli celá letadla nebo motory, ale připravovali nezbytné díly, případně prototypy pro podniky v pražských Jinonicích, Kunovicích, Velké Bíteši, Považské Bystrici nebo ve Vodochodech. Jsou díky tomu podepsáni pod značnou částí dopravních, sportovních, zemědělských i vojenských strojů, které se v minulosti proháněly na nebi nad Československem.
Zatímco spousta tradičních strojírenských firem nedokázala překonat změny, ke kterým došlo v 90. letech, v Hlubočkách se transformace pro vstup na světové trhy vydařila. Nebyl to bezbolestný proces a kvůli poklesu poptávky po leteckých komponentech firma na krátkou dobu rozšířila výrobu o nerezové boilery, sudy na pivo nebo cyklokomponenty. S pomocí strategického partnerství s americkou společností AlliedSignal to nakonec firma s novým názvem Mora Aerospace zvládla.
Zakázky pro airbusy a boeingy
Partnerstvím s Američany se v Hlubočkách podařilo uchovat unikátní know-how, které se velmi brzy ukázalo jako zásadní faktor pro další rozvoj. Firma záhy získala certifikace nezbytné pro výrobu leteckých dílců na světové scéně a pustila se do vývoje a výroby dílců pro turbínové motory a pomocné energetické jednotky (APU).
Po sloučení leteckých výrobců na globálním trhu došlo k očekávanému kroku a Mora Aerospace se v roce 2002 stala součástí amerického koncernu Honeywell Aerospace se sídlem ve Phoenixu. Strojaři od Olomouce se tím stali součástí firmy, která má společnou historii s řadou průkopníků civilního i vojenského letectví a aktivně se podílí dokonce i na vesmírných misích NASA. Otevřely se tak úplně nové možnosti – ať už ve smyslu využití leteckých dílců, šíře projektů, nebo kariérních možností pro šikovné odborníky z vývoje a výroby.
V Honeywell Aerospace Olomouc se dnes vyrábí zejména statické části turbínových motorů a pomocných energetických jednotek, které se využívají v soukromých tryskáčích, v masově rozšířených letadlech Airbus nebo Boeing, pracuje se tady rovněž na vojenských projektech a firma se zabývá i generálními opravami leteckých motorů. Ročně se do výroby zavádí desítky nových dílců a většina z nich se týká nového motoru Honeywell Turbofan (HTF 7000), který má před sebou několik desetiletí výroby.
Přibližně 99 procent výrobků je určeno pro mateřskou společnost. V průměru odchází z Olomouce každý den odchází zásilka se 125 dílci do Arizony, kde se děje finální montáž motorů. Spolu s kolegy z Mexika, kde vyrábějí rotační dílce, patří olomoucký závod ke klíčovým dodavatelům pro celou Aerospace divizi společnosti Honeywell. S prací strojařů z Hluboček se člověk setká doslova po celém světě.